Dijital Diplomasi

Dijital Diplomasi

Dijital diplomasinin ele alınacağı bu yazıda daha önceleri yapılan araştırmalara ve bu yeni kavramın ne oldugu nasıl geliştiği ve ülkemizde ki varoluşuna bakılmıştır.

Dijital diplomasi kavramı, diplomatik meseleleri internet yolu ile ele alma ve çözüm geliştirme yöntemidir. Bu kavram günümüzde kamu diplomasisinin yerini almaktadır. Bunun nedeni ise sınırı olmayan ve bürokratik işlemlere takılmadan belli bir kitle değil öngörülemeyecek kadar fazla kişiye bilgilerin ulaştırılmasıdır.

Dünyada kullanılmaya başlayan bu kavramın ilk çıkış noktası Arap baharı (2010) ve Occupy (2011) hareketleri olarak görülmektedir. Buradaki detay sosyal medya üzerinde örgütlenen insanların bir ülkeyi ve bir ulusu tamamıyla değiştirebileceği Fransız ihtilali ile birlikte nasıl ulus devletleri ortaya çıktıysa 2. Dünya savaşından sonrada gelişen teknoloji ile birlikte ve bu teknolojiyi kendi yararına kullanmayı bulabilen    “İNSAN“ unsuru ortaya çıkmıştır.

Türkiye için baktığımızda en net örneği gezi parkı olayları sırasında insanların sosyal medya da özellikle twitter üzerinde birbirini etkilemeye çalışmasıdır. Gezi parkıyla ilgili twitterda 100 milyon twet atılarak, 1,8 milyon olan Türk twitter kullanıcıları bu sürecin sonunda 10 milyonluk bir artış gösterdi. Bu kadar rabet olmasının temel sebebi olarak sosyal medyanın sınırının olmaması ve bireylerin düşüncelerinin istedikleri biçimde 140 karakterlik bir kutuya sığdırmalarıdır. Bunun sonucu olarakta ortaya yerel gazetecilik çıkmaya başlıyor ve bildiğimiz iletişim araçları geleneksel araç kavramını almaya başlıyor.

(Twitter, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın o açıklamasının ardından en yüksek kullanım alanı haline gelmiştir. Normal günlerde ortalama 6 milyona yakın Türkçe tweetin atıldığı Twitter’da 16 Temmuz’da atılan tweet sayısı %223 artmıştır. 15-17 Temmuz tarihleri arasında toplam 34 milyon 818 bin 329 tweet atılmış, bu tweetler 15 milyar erişime ulaşmıştır.)

Türkiye’nin dijital mecralarda ilk defa kendi varlığını kanıtladığı ilk örnek ABD li gazetecilerin Libya’da kurtarılması ve büyükelçimiz Namık Tan’ın bu bilgiyi sosyal medyada paylaşmasıdır.

TRT nin de yabancı dillerde yayın yapmaya başlaması dijital diplomasi için önemli adımlardan bir tanesidir. Özellikle son zamanlarda yayınlanan interneti en etkin kullanan ülke liderleri arasına cumhurbaşkanımız recep Tayyip Erdoğan’ın sosyal medya hesabı yer almakta bir diğer araştırmada ülkeler arası bakanlıklar dada dış ilişkiler bakanlığımız 210 ülke arasında 25.sırada yer almıştır.

Dijital diplomaside en önemli unsurlardan biri sosyal medyadır. Burada uygulama olarak whatsapp uygulaması bi farklılık göstermektedir. Bunun nedeni İngiltere seçimlerinde bu mecranın çok etkili olması nedeniyle temel iletişim aracı olmuştur. Guardın’ın haberine göre AB ve BM deki yapılan oylamalara whatsapp uygulamasının etkileri görülmektedir.

Rusya’nın Ukrayna’yı işgal ettiği dönemde işgalin Ukrayna’da bulunan Rus yerlilerinin yaptığı söylenmişti. Sonrasında Rus askerlerinin çekinmiş oldukları öz çekimin internete düşmesiyle birlikte her şey anlaşılmış oldu. Bunun gibi kötü örneklerin yanında İsraillin son dönemde yapmış olduğu icraatlar göze çarpmaktadır. Kamu diplomasisi olarak adlandırdıkları hasbara adı verilen kamu binasını dijital diplomasi olarak değiştirdiler. Değişim sadece bununla kalmamış hayfa üniversitesinde lisans ve yüksek lisans eğitimlerine başlanmış sanal büyükelçiler yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Buradaki yapılan işler Mavi marmara olayından sonra bozulan imajın yenilenmeye çalışılması olarak bakılabilir.

Hazırlanan bu yazıda, dijital demokrasiye daha fazla eğilmemiz bu alana yönelik eğitim verilmesi, sanal büyükelçiler yetiştirilmesi ve bürokratlarımıza bu dijital dönüşümü nasıl kullanmaları gerektiğinin aktarılması gereklidir. Sadece bununla yetinilmeyip üniversitelerde dijital diplomasi gibi bölümlerin açılıp hem teorik hem de pratik eğitimlerin verilmesi göz ardı etmememiz gereken bir durumdur. ABD, İsrail ve İngiltere gibi ülkelerin uygulamış olduğu bu dengeli diplomasiyi kendi ülkemizde de yapmak için stratejiler geliştirmemiz gereklidir. Dijital mecrada meşruiyetimizi taçlandırmak için Kanada‘nın yapmış olduğu şekilde elçilerimizi silikon vadisi gibi dijitalin kalbi olan yere, ülkemizi temsil etmeleri için göndermek olmalıdır.

                                                                                                             Berk ÇELEBİ
Dijital Pazarlama Uzmanı

Bu gönderiyi paylaş

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir